CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

onsdag 18 november 2009

Nattprat

Det finns ingen bättre tidpunkt för att prata, än när man ska sova. Ingenting som stör, bara spotta ur sig allt som finns i huvudet. Igår pratade jag om vad tråkigt det är med bloggande, av anledningen att när man väl tänker alla de där riktigt bra sakerna man har i huvudet, så har man aldrig möjlighet att skriva ner det. Och se bara hur ett standard blogginlägg ser ut. En genomgång om vad man gjort under dagen, vad man tänkt göra, vad som är bra och vad som är dåligt. Det stannar ofta där.

Men det är inte alltid lätt att vara djup och vis.

Jag och Erik är fantastiskt bra på att nattprata. Mest för att vi har en förmåga att hitta på underliga lekar. Vi sätter till exempel ihop ord, efter olika teman. Som hundar och fåglar! Svalor och valpar, blir t ex svalpar. Och en mås och en tax blir en max. Att ligga fnissandes i mörkret och hitta på fåniga ord är nog bland det absolut bästa jag vet. Lyckoting. Lyckolek.

Något annat som togs upp, i nattpratet igår, är hur alla förväntar sig att man ska ha 100% koll på sin framtid. Eller sitt förflutna för den delen. På en jobbintervju frågade de mig vad mina mål med mina studier har varit. Varför jag läste mina kurser. I det läget är det svårt att vara ärlig. Jag kan inte säga till en butikschef att jag bara studerade för att slippa vara arbetslös, och ha något att göra, när de letar efter en driven person som har karriären som högsta mål i livet. Igår fick jag under utredning frågan om jag tänkt studera något. Jag sa att jag inte vill just nu, för att jag vill spara de csn år jag har kvar, tills jag hittar något jag verkligen vill läsa, och kan bli något av. Då fick jag följdfrågan hur jag ska hitta det.... Vad är det för fråga? Hur ska jag veta hur jag ska hitta det??? Jag fick improviserat svara att jag kan hitta nya möjligheter genom olika jobb.
Alla är så fixerade vid ens planer, mål, syften, karriärtankar osv. Jag har ju fullt upp med att tänka på nuet! Och jag vill inte studera mer nu. Inte än. Jag är faktiskt för ung för att vara säker på vad jag vill göra.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har abslolut inga framtidsutsikter alls. Den jag har bör väl vara att fortsätta leva. Har inga planer på en karriär, familj, barn. Inget sådant. Jag låter det gå som det går.

Linda sa...

Det är ju inget som säger att man är sämre för att man inte planerar allt. Folk borde fokusera mer på nuet.

Tess/ibess sa...

Jag vet vad jag vill, efter många års icke-vetande. Problemet är att det är en utbildning som kostar pengar. Dvs jag har inte råd eftersom jag inte har nåt jobb att tjäna pengar på =(
Så för att komma dit jag vill måste jag antingen vinna pengar eller hitta ett jobb som jag trivs och tjänar tillräckligt på, för att sen säga upp mig när utbildningen är klar... Och det kan man ju inte direkt säga på en intervju heller *S*

Skicka en kommentar