CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

tisdag 24 november 2009

Applicera inte ert dåliga självförtroende på mig!

Inte för att sprida dålig stämning omkring mig, men ibland blir man bara så fruktansvärt frustrerad!

Jag vill börja med att poängtera, att detta inte är riktat mot någon specifikt. Det har inget med vad någon personligen skrivit idag utan det är något jag stört mig på i många år.

Det här med att ta åt sig av saker på Internet. Sedan communitys, chatter, forum och annat startat så har en rå jargong spridit sig snabbare och i även i lägre åldrar. Detta för att det självklart är lättare att hålla sin attityd bakom en skärm än öga mot öga. Det är dock inte dessa personer jag tänker skriva om idag. Den kaxiga attityden har jag aldrig haft några problem med. Jag anpassar mig till klimatet, och roas. Det är vad internet är idag, take it or leave it.

Vad jag INTE klarar av, är alla människor som bestämt sig för att man ska ta åt sig av allt som skrivs!

Exempel 1. En person skriver något "elakt" till en annan. Svaret blir "Du är bara avundsjuk".

Va?? Nej, nej, nej, nej, NEJ!

Det finns många saker man kan vara avundsjuk på i världen. Även många personer. Och man kan nog alltid hitta något, hos folk, som man gärna skulle ha. Men nej, det betyder inte att det är anledningen till vad man sagt! Man kan faktiskt ha en åsikt, även en negativ åsikt, om en person utan att vara avundsjuk. Alternativt: En person kan helt enkel bara vilja provocera, det är ett av de vanligaste beteendena på internet. Om någon till exempel skriver till mig att jag är ful, så sitter inte jag och har någon underlig bild av att det beror på avundsjuka! Varför skulle personen automatiskt vara avundsjuk på mig, bara för att den vill provocera? Det är något man säger till barn, för att de inte ska bli ledsna. Är vi inte vuxna nog att hantera en sån kommentar utan att linda in det i rosa sammetsfiltar? Jag vet inte hur det är med er, men är jag bara avundsjuk på någon, så sitter jag inte och uttalar en massa dumma påhopp som inte är sanna för det. Man har väl någon form av självrespekt.

Exempel 2. "Eftersom du skriver om det/svarar/raderar det så tar du ju åt dig".

Det här exemplet, är om möjligt, ännu dummare än det första. Man får alltså aldrig uttala sig om något "elakt" som någon säger, utan att det automatiskt betyder att man tar åt sig? Vad man än gör, så är det redan bestämt att man tar åt sig. NEJ!
När folk får sina provokationsryck, och man får sina bilder eller vad det kan vara spammade av kommentarer om hur man är tjock, ful, fet eller vad det kan vara, så tycker jag ärligt talat att det kan vara ganska komiskt. Jag vet dessutom att det är fler som delar den åsikten. Efter ett antal år på internet, så vet man ju bättre, än att ta åt sig av så ytliga och ogenomtänkta saker som folk skriver. Man kan roas av just hur ogenomtänkt det till och med kan vara, och hur personen faktiskt gör bort sig. Så varför ska man inte då kunna kopiera vad som skrivits, skicka det till en vän, och istället för att störas av trollen skratta åt dem ihop?

Så fort någon bestämt sig för att man tagit åt sig, finns det oftast ingenting man kan göra för att få personen att ändra på den åsikten. Det ser ut som att man försöker bortförklara sig, eller tar åt sig ännu mer, när man bara säger som det är.
Det är som att det finns någon oskriven lag, om att alla som gör på ett visst sätt, tar åt sig och har dåligt självförtroende. Sluta lek hobbypsykolog, försök inte påstå att du vet hur folk reagerar på saker.

Det värsta är, att det nu säkert sitter nån dum jävel, och på fullaste allvar tror att jag skriver detta för att jag är avundsjuk, eller för att jag tagit åt mig av någon. Jag ser bra ut, jag har många skitbra egenskaper, ett bra självförtroende. Att ni förutsätter att jag INTE har det, DET är den enda förolämpning jag kan se.

5 kommentarer:

ülvet sa...

SÅ jävla bra skrivet! löövs! <3

Ann-Sofie sa...

Jag blir förbannad på när folk tar åt sig av mina blogginlägg eller mina fd dagboksinlägg på diverse communitys. Man får skit för det dock är det inte jag som sitter på problemet och folk tar åt sig.

Lillith Nefer / Cosmic Ray sa...

Att ta åt sig personligen av "påhopp" från relativt främmande människor kanske är överdrivet, men visst kan det också vara ett tecken på att man faktiskt kommunicerar och lever nära sina/andras känslor? Som att man faktiskt bryr sig eller nåt. Hur omodernt är inte det? :)

Linda sa...

Ja alltså inget illa mot de som tar åt sig, det är det säkert många som gör, av olika anledningar. :) Menar bara att man inte ska förutsätta att personer gör det, utan att fråga.

Tuve sa...

Vilken djup analys du gjorde. Intressant läsning.

Jag kan inte sätta mig in i deras situation. Förstår inte deras tänk.

Skicka en kommentar