CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

torsdag 11 februari 2010

Hellre ensam än i dåligt sällskap.

Jag vet inte hur mycker mer jag pallar av detta, för vissa människor börjar stå mig upp i halsen. Jag har försökt att ignorera allt, låta det passera, tänkt att det går över, men istället börjar mitt tålamod att få nog. Det handlar om personer som satt sig på för höga hästar, och vägrar kliva ner. Jag är jävligt less på att ta skit för oförtjänta saker, det spelar ingen roll om det var igår, eller för ett år sedan, de ligger alla i en och samma hög just nu. Det här handlar inte om att vara någon slags martyr, jag är inte perfekt, men jag har kämpat sista tiden, ansträngt mig, för att inte ha en massa outredda knutar i mina relationer.

Något jag bara vill kräkas över, är människor som försöker uppfostra, och försöker lära en uppenbara saker som de är väl medvetna om att man vet, på nedlåtande sätt dessutom. Jag är en vuxen människa, jag behöver ingen extra uppfostran, och det är oavsett inte ert ansvar att ge mig detta. Något annat jag börjat tänka över är vad som kännetecknar en god vän. Faktum är att det inte finns några regler för detta, och så tycker jag det bör fortsätta. Visst finns det bra och dåliga handlingar, men i slutändan handlar det om hur en person får en att må, i längden, snarare än att man ställde upp den där gången, för att det ska vara så. Det finns ingen allmänn mall, att applicera på människor. Åtminstone är det vad jag anser, och det är nästa sak, att ha olika åsikter, värderingar och prioriteringar. Ens vänner kommer att göra en besviken, många gånger och på många sätt. Det är faktiskt bara att acceptera detta, och vara medveten om att man själv säkerligen kommer att göra samma sak, fast på andra vis.

Det verkar som att det finns de, som målat upp den här mallen, regler för hur vänner ska vara, och sedan gör de allt för att följa dessa, oavsett vad för effekt det egentligen har. Det verkar vara väldigt populärt att så fort någonting negativt händer i människors liv, rida in som någon slags hjälte, och vara den där "Bra vännen som ställer upp", för det är så det är socialt bestämt att det ska vara. Det finns mer i vänskap än att ställa upp i sådana lägen. Speciellt när det ibland verkar handla om att få någon slags vänskapsmedalj, istället för ren omtanke. Jag vet att man kan säga, att man har vänner som man vet vart man har, och som man kan låta bli att höra av, men ändå vet ställer upp. Att ställa upp behöver dock inte vara att göra allt som står i regelboken, speciellt inte om personen inte har bett om det. Något som kan betyda mycket istället, men som glöms bort i flera fall, är att vara glad för andra, även om man själv inte håller med om att glädjekällan är den mest optimala. I slutändan är det endast den personens sak att avgöra. Det kostar faktiskt inte så jäkla mycket att ge ett stöttande leende.

Det här handlar om mer än en person, och det finns en anledning till att jag skriver det så här, tills vidare åtminstone. Jag kan inte ta upp det. Antingen orkar jag inte, för jag vet vilken konflikt det skulle riva upp, eller så vet jag att det inte går att prata om. Det skulle inte leda någonstans. Åter igen, jag försöker inte vara någon slags perfekt förebild, jag kanske själv är likadan med en del saker, och jag ber verkligen om ursäkt i så fall, till den som känner sig drabbad, men det här är ett stort problem för mig, och jag kommer gå i bitar om jag inte får ur mig det, för det håller mig redan vaken om nätterna. Jag klarar inte av att bråka om saker med folk, för att sedan låtsas som ingenting när de bestämt sig för att det blåst över. Det här är ingen mall för hur folk ska bete sig, det är en beskrivning av vad som helt enkelt inte fungerar för mig.

9 kommentarer:

Tess/ibess sa...

Man *får* göra slut med vänner. Ibland måste man till och med göra det för att, som du säger, överleva. Problemet är att det oftast är svårare att bryta med en sk. vän än att bryta upp från en partner.

Stå på dig! Låt ingen annan göra det. Och är det nån som har problem med att Du inte gör vad andra förväntar sig av dig, så är det som sagt deras problem.

Kram!

Linda sa...

Ja, det är väl så. Det är ju så himla svårt bara, att ens prata om det, för man vill inte bråka med vänner. Bara det är svårare än med sin partner.

Jag ska fundera ett tag till, nu har jag ju åtminstone fått ur mig lite grann.

Annso sa...

Jag håller med dig i det du skriver Linda. En vän är något som ska få en och må bra och inte finnas där som en extraförälder.
Dessvärre så ser oftast inte dessa människor vad de själva gör för fel och hur de beter sig men ändå vill de gärna läxa upp andra.

Strunta i dem. Även om det känns hårt att hitta nya nu så kommer du må bättre. <3

Lillith Nefer / Cosmic Ray sa...

Det är jobigt när folk är "under skinnet" på en av helt fel anledning, oftast handlar det ju om att respektera andras gränser och vara respektfull i relationen,något som polare ibland glömmer bort när man börjat ta varandra för givna.Jag brukar säga ifrån. De riktiga vännerna fattar sånt, och förblir vänner.De andra var kanske inte så bra vänner after all.

Pearldrop sa...

Så jäkla bra skrivet Linda, det är nästan som om du hoppat in i mitt huvud och tagit mina tankar och sätt på pränt! Får jag länka till det här inlägget? Kommentera hos mig isf, jag gör det inte förrän du sagt att det är ok!

Pearldrop sa...

De är jättegoda! De känns som omelett ganska mycket. Testa!

Sagt & gjort, det är länkat nu!

Monserrat sa...

Åhåå nej nej. Ush jag vet exakt vad du menar och hur du känner. Tror många känner sig träffade vad gäller dina känslor.

Vill bara säga att jag aldrig fått varken äran eller chansen att lära känna dig helt och hållet, men det finns några saker jag är glad och tacksam för och det är våra fylle stunder tillsammans (xD) och att ni komme rhit inom en snar framtid. Jag är ivrig att få lära känna och umgås med dig.

I´ll be here in London waiting for you =)

Linda sa...

åh, vi kommer att få det jättefint ihop sen! Och vi kommer att ha skitkul! ^^ Du är en av de bättre!

Anonym sa...

Tänkvärt och träffande inlägg-befinner mig i det läget då jag har en sk vän som jag insett att jag faktiskt inte mår bra av att umgås med-jag känner mig motvillig medan hon hör av sig mer frekvent.Senast hon hade födelsedagsfest blev jag fullständigt ignorerad,det har varit så förut-men så hör hon av sig o försöker verka som hon bryr sig när det i själva verket är hon som behöver prata,orkar inte med det..Är inte heller den som har så god lust att prata om det då det bara ger mig ångest,hon ger mig ångest-så försöker fokusera på andra vänner som jag mår bättre av att umgås med,men svårt då man känt varandra under en längre tid-sedan förändras man ju också över tid o kanske ej matchar varandra så väl som äldre..Tack för bra inlägg som sagt!Mvh Sara

Skicka en kommentar