CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

lördag 16 januari 2010

London Calling

Så kom man tillbaka till vardagen, och trivs sämre än någonsin tidigare.
Jag vill inte bo kvar här en dag till. Jag vill inte vara kvar i den här lägenheten, jag vill inte bo i Göteborg, jag vill inte stanna i Sverige.

London överträffade våra förväntningar. Det har så mycket mer att ge än det liv vi har här idag. Till skillnad från vad man alltid hört, och hur det även varit förr, så var allting fantastiskt billigt. Sailsbury's, deras största mataffärskedja, hade allt och både mat och alkohol kostade motsvarande halva priset från i Sverige. Att äta ute, på lunchställen och take away, kostade 3-5 pund. Pundet ligger inte högre än 11-12 kr just nu, vilket gör det väldigt prisvärt. Även kläder och skor kan man hitta billigare. Köpte ett par linnen för 1 pund styck, och hittade snygga skor för £10. Det som kostar är boendet, men det är inte lika hemskt som folk påstått det heller. Man behöver inte bo tio personer i en trång lägenhet för att ha råd. Är man två, så kan man få en riktigt fräsch lägenhet, även om den kanske blir liten, för motsvarande 8000kr. Visst är det dyrare än i Sverige, men man sparar ju inte det på allt annat som är billigt, samt att man faktiskt får jobb i London! Minimilönen där är lägre än här, men det gör också att de har råd att anställa fler, och därför kan man enkelt få jobb som servitris eller liknande, där man för den delen kan få bra med dricks om man har tur. Framförallt finns en kultur som inte går att jämföra med Sverige.

Jag vill flytta nu, snarast, och håller på att bli galen över att inte kunna påverka det. Arbetsförmedlingen uppmuntrar att man ska jobba utomlands, men hur ska man ha råd med det om man inte redan har ett jobb här. Att flytta och att skaffa boende innan första lönerna trillar in kostar, så man måste ju ha ett startkapital.

Nu ska vi försöka sälja allt vi äger. Okej, inte allt, men det mesta. Vi har en trea fylld med möbler och prylar, och när vi drar bör det inte finnas mer kvar än ett par kartonger. Det vore befriande att bara börja helt om. Men det är mycket att göra sig av med. Mycket ska försöka säljas, och det blir ett fulltidsjobb bara det.

Jag hoppas att allt löser sig enkelt, och snart!

2 kommentarer:

Annso sa...

Härligt att höra att ni trivdes så himla bra där borta vännen.=)

Vecka fem kommer jag ned till dig och du får berätta allt då för mig. =) Självklart så underrättar jag dig om hur aloeprodukterna funkar :P

Linda sa...

Jag längtar! ^^

Skicka en kommentar